تولید کننده محصولات زیبایی ، بهداشتی ارگانیک و مبتنی بر طب سنتی

بنه کوهی چیست؟ بنه یا پسته کوهی چه خواصی دارد؟ آشنایی با درخت بنه

بنه کوهی یا پسته کوهی (پسته وحشی) دارای خواص گوناگونی است. در این مقاله با خواص درخت بنه و ویژگی های آن بطور تخصصی آشنا می شوید.

بنه یا پسته کوهی که با نام پسته وحشی نیز شناخته می شود دارای خواص گوناگونی است. در این مقاله با درخت بنه و ویژگی های آن بطور تخصصی آشنا می شوید.

درخت بنه چیست؟

درختی به ارتفاع 5 تا 12 متر و دارای برگ‌هایی مرکب از 9 تا 11 برگچه است. گل‌هایی مجتمع به صورت خوشه و میوه‌ای کوچک، شفت و به رنگ قرمز دارد. میوه‌اش پس از رسیدن پوشش سبزرنگ و روغنی دارد.

بنه و ترکیبات شیمیایی آن

میوه بنه دارای ترکیبات 28 تا 35 درصد روغن شامل اسیدهای چرب پالمتیک اسید 9/18 درصد، پالمتولئیک اسید 1/7 درصد، استئاریک اسید 5/2 درصد، اولئیک اسید 1/55 درصد، لینولئیک اسید 6/15 درصد، لینولنیک اسید 6/0 درصد، کامفن، آلفا پینن، گاما ترپینن، میرسن، دلتا کادنین، آلفا ترپینئول، لیمونن و صمغ 8/1 درصد است.

سقز شیره درخت بنه

«از این گیاه (درخت بنه یا پسته کوهی) به حالت طبیعی و یا بر اثر ایجاد شکاف، اولئورزینی (مخلوط طبیعی اسانس‌ها و رزین‌ها می‌باشند) به خارج ترشح می‌گردد که به نام سقز معروف است.

رنگ سقز آن ملایم و طعمش معطر و کمی تلخ است. در الکل و اتر نیز کاملاً محلول است. محلول الکلی این اولئورزین، ورنی غیرقابل فسادی است.

این اولئورزین شامل نوعی رزین و اسانس است. ماده اصلی اسانس آن نیز، پینن راست‌گرد همراه با کمی دیپانتن، بورنئول آزاد و استات بورنئول است. پوست و برگ درخت به علت دارا بودن تانن زیاد، اثر قابض دارند و در اسهال‌های ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند.» منبع: (زرگری، 1393)

خواص بنه و موارد استفاده آن

طبق تحقیقاتی که برای اولین بار در کشور توسط شرکت تولید روغن واهب فیروزآباد بر روی روغن بنه صورت گرفت نشان داد، روغن بنه دارای خواص زیادی است مانند:

  • این روغن باعث رویش مجدد مو در افرادی که دچار ریزش سکه‌ای مو می‌شوند
  • بهبودی درد گردن، دست و سایر مفاصل
  • درمان دردهای ناشی از شکستگی استخوان‌ها بعد از جوش خوردن و درد‌های بعد از دررفتگی استخوان
  • جلوگیری از سوزش و تاول هنگام سوختگی
    • اگر عضوی از بدن دچار سوختگی ساده شود و بلافاصله روی آن روغن بنه مالش داده شود، از سوزش و تاول زدن جلوگیری می‌گردد.
  • از مغز بنه می‌توان به عنوان تنقلات استفاده کرد
  • خوردن جوشانده بنه (آب بنه) باعث بهبود عملکرد کلیه می‌شود

نحوه استفاده از روغن بنه کوهی

جهت رویش مجدد مو به چند جای مختلف ریشه مو 7 تا 8 قطره روغن بنه ریخته و سپس کل سر ماساژ داده شود. برای بهبود درد مفاصل 5 تا 6 قطره روغن در محل درد ریخته و ماساژ داده شود.

برای محل سوختگی نیز 5 تا 6 قطره در محل ریخته و به‌آرامی ماساژ داده شود.

ماساژ دادن را تا زمانی ادامه دهید که دیگر دستتان روغنی نباشد و به طور کامل روغن جذب پوست شده باشد.

شرکت ما همواره پاسخگوی سوالات شما هم میهن گرامی در خصوص این مقاله می باشد. از طریق گفت و گوی زیر می توانید سوالات خود را مطرح نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 15 =